Verkeer en parkeren zijn thema’s die menig inwoner en bezoeker bezig houden. Er wordt al jaren gesproken over een betere ontsluiting van Domburg via een zuidwestelijke route, maar tot een besluit is het tot nu toe nog niet gekomen. Stadsraad Domburg is van mening dat, met de keuzes uit het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan als uitgangspunt, een zuidwestelijke ontsluitingsroute hard nodig is.

Autoluw centrum 
Wij zijn een groot voorstander van een autoluw Domburg en denken actief mee met de gemeente. Voorop staat de veiligheid voor de inwoners en toeristen, dus veilige en aantrekkelijke looproutes zijn belangrijk. Tevens pleiten we voor vaste tijden voor bevoorrading van de ondernemers met zo min mogelijk overlast voor de bewoners. Het is belangrijk dat de voorgenomen herinrichting van de hoofdstraat in Domburg zo snel mogelijk van start gaat. En dat het plan voor de herinrichting van de stadskern met looproutes tot uitvoering komt.

Inzetten op bewonersparkeren
De parkeerplaatsen op het Jan Tooropplein en de van Voorthuijsenstraat kunnen aangewezen worden als parkeerplaats voor die bewoners die niet langer in hun straat kunnen parkeren. Tevens pleiten we ervoor dat de accommodatie-app niet langer gebruikt kan worden op deze parkeerterreinen zodat er voldoende parkeergelegenheid zal zijn voor bewoners en ondernemers.

Bereikbaarheid op de fiets en parkeerhubs
Met een autoluw Domburg zullen er mogelijk meer toeristen met de fiets naar Domburg komen, dus pleiten we voor veilige, brede fietspaden en (een) efficiënte en veilige fietsenstalling(en). Het parkeerterrein bij Tramzicht zou volgens ons een goede fietsparkeerplaats kunnen zijn.

Wij zijn voorstander van het plaatsen van parkeerhubs aan de rand van Domburg met goede voorzieningen voor verblijfs- en dagtoeristen om veilig en op een goede manier naar de stadskernen het strand te komen.

Structurele oplossing voor verkeersafhandeling 
Het autoluw maken van Domburg brengt met zich mee dat er een goede afwikkeling moet komen van het verkeer dat naar Domburg komt. Aangezien een noordelijke omleiding geen optie is, in verband met de leefbaarheid van de omwonenden en de verkeersveiligheid, pleiten we al langer voor een zuidwestelijke rondweg, waarbij er een verbinding komt tussen de Roosjesweg en de Krommeweg. Aangezien in alle varianten die voorgesteld zijn in het Koersdocument Noordwestroute deze zuidwestelijke rondweg wordt genoemd, pleiten we ervoor om met de aanleg hiervan zo spoedig mogelijk te starten, met name gezien de Westrandontwikkeling en het bouwverkeer dat hier mee gepaard zal gaan.

Stadsraad Domburg participeert in diverse overleggen over verkeer, maar ook over parkeren. In 2021 is het vergunningparkeren uitgebreid tot de gehele kern Domburg. Stadsraad Domburg volgt het parkeerbeleid kritisch en sluit ook aan bij de jaarlijkse evaluatiemomenten.

Portefeuillehouders:
Simon de Visser (simon@stadsraaddomburg.nl)
Maarten Beekman (maarten@stadsraaddomburg.nl).